5 goede redenen om te starten met content marketing

5 goede redenen om te starten met content

Traditionele reclamecampagnes gaan steeds vaker kopje onder in een constante stroom van online en offline prikkels. Het medialandschap verandert sneller van gedaante dan dat Imelda Marcos – de voormalig presidentsvrouw van de Filipijnen – van schoenen wisselt. En het gedrag van consumenten is tegenwoordig grilliger dan het Nederlandse weer in de zomermaanden. Het is voor ondernemers een flinke kluif geworden om een succesvolle, geloofwaardige marketingstrategie op poten te zetten. Kortom, het is de hoogste tijd om afscheid te nemen van traditionele marketing en een nieuwe aanpak te omarmen. Zet je je hakken in het zand of durf je de stoute schoenen aan te trekken? Graag geef ik je 5 goede redenen om vast te klampen, door te zetten en te starten met content marketing.

Reden 1: Consumenten sluiten zich af voor traditionele reclame

Commerciële zenders en reclameblokken zijn 4 handen op één buik. Probeer op RTL 4, SBS6 of Veronica maar eens een spelshow, tv-serie of film te bekijken. Reclameblokken vormen om het kwartier een hinderlijke onderbreking van een paar uurtjes kijkgenot. Consumenten zappen massaal weg. Vandaag de dag biedt digitale televisie de mogelijkheid om programma’s op te nemen en te kijken in je eigen tijd. Kies je voor deze optie, dan kun je bij de start van een reclameblok op de knop ‘doorspoelen’ drukken. Onderwijl zitten adverteerders met hun handen in het haar. Het is een flinke opgave geworden om op primetime de aandacht te pakken en vast te houden. Tegelijkertijd hangt aan zo’n commercial een flink prijskaartje.

Reden 2: Traditionele media raken grip op doelgroep kwijt

De mediaconsumptie is de afgelopen jaren in sneltreinvaart veranderd. In deze gedaanteverandering vertolken het internet, smartphones, tablets, computers en laptops een dominante rol. Traditionele media hebben in deze metamorfose het nakijken. Consumenten – met name de jongeren – hebben veel minder affiniteit met traditionele massamedia. Dagbladen, magazines en tijdschriften verliezen hierdoor abonnees, tegelijkertijd daalt ook de losse verkoop.  Door afnemende advertentie-opbrengsten wordt het voor traditionele media lastig om onderscheidende content aan te bieden.  Het monopolie op deze content is al lang niet meer in handen van toonaangevende bladen, magazines en tijdschriften. Vandaag de dag kan iedereen content ontwikkelen en via sociale media delen met de wereld. Vaak is deze content ook nog gratis te lezen of te downloaden. Waarom zou je dus nog betalen voor een traditionele mediacampagne? Het is dus tijd om te starten met content marketing.

Reden 3: Social media hebben bestaansrecht dankzij content

Traditionele media zitten dus in de hoek waar de klappen vallen. Tegelijkertijd zijn social media in de winning mood. Als ondernemer mag je je ogen niet sluiten voor deze ontwikkelingen. Sterker nog: de opkomst van sociale media zijn belangrijk voor je marketingsucces.  Platformen als Facebook, LinkedIn en Instagram bieden volop mogelijkheden voor interactie met je doelgroep. Bovendien is het mogelijk om de betrokkenheid te vergroten en gericht leads te genereren. Hiervoor geldt een belangrijk criterium: delen van waardevolle content. Op het juiste moment, via die kanalen waarop potentiële klanten actief zijn. Alleen zo slaag je erin dat zij content liken, delen of becommentariëren.

Reden 4: Content is King bij Google

Het creëren en publiceren van waardevolle content is onlosmakelijk verbonden met online vindbaarheid en zichtbaarheid. Als bedrijven en ondernemers verstoppertje spelen of geen waarde hechten aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de kans klein dat ze met content marketing succesvol zijn. Een hoge positie in de organische zoekresultaten van Google is cruciaal. Uit een onderzoek van Hubspot blijkt dat bijna de helft van de online kopers (44%) hun koopreis beginnen met een zoekopdracht in Google. Hetzelfde onderzoek toont aan dat de top-3 van organische resultaten voor 60% van de kliks naar een website zorgt. Google zet steeds meer in op hoogwaardige content en beloont die content ook met een hogere ranking. Bij consumenten is een vergelijkbare trend te zien: zij liken, delen en becommentariëren hoogwaardige content eerder dan dertien-in-een-dozijn-content.

Reden 5: Content marketing draait om gelijkwaardigheid

De tijd dat consumenten slaafs in de val van traditionele marketing trapten behoort tot het verleden. Consumenten zijn veel kritischer geworden. Voordat ze een product kopen, oriënteren ze zich uitgebreid online. Gebakken lucht verkopen, heeft zijn beste tijd gehad. Consumenten maken bewuste keuzes. Voor bedrijven en ondernemers is het een uitdaging om consumenten te helpen de juiste keuze te maken. Het is cruciaal om goed te luisteren naar wensen, behoeftes en klachten. Vervolgens is het zaak om met waardevolle content antwoorden en oplossingen aan te dragen. Starten met content marketing draait om interactie of een online dialoog. Eenrichtingsverkeer heeft dus plaats gemaakt voor tweerichtingsverkeer. Je vergroot de kans op succes als je behulpzaam en eerlijk bent.

Zelf starten met content marketing?

Wil je een punt zetten achter traditionele marketingactiviteiten en je openstellen voor de kansen die content marketing biedt? Bedenk dat het succes van een content-marketingstrategie staat of valt met een consequente, structurele aanpak. Kun je hulp gebruiken bij het uitstippelen en bewaken van een strategie? Graag vertolkt Leads & Meets gedurende dit proces de rol van regisseur. Interesse? Wie de schoen past, trekke hem aan. Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.