Snelle verkopers met gladde verkooppraatjes. Er zijn momenten dat ik er een bloedhekel aan heb. Waarom bellen energiebedrijven uitgerekend als ik aan het eten ben? Ik wil niet door een provider gestoord worden als ik met mijn geliefde op de bank een glas wijn drink. En als ik met mijn dochter door de stad loop, heb ik geen zin om mee te doen aan een schriftelijke enquête. Hoe harder bedrijven ‘pushen’, hoe kleiner de kans is dat ze op dit soort momenten een voet tussen de deur krijgen. Ik bepaal zelf wel of ik iets MOET. Traditionele outbound marketing heeft aan overtuigingskracht verloren. Inbound marketing sluit veel beter aan bij de behoefte van deze tijd. Deze marketingstrategie loopt als een rode draad door mijn zakelijke activiteiten. Graag geef ik je 5 beproefde tips om zelf ook met inbound marketing aan de slag te gaan.

Touwtjes in handen houden

Op een doodgewone dag krijgen we – bewust en onbewust – duizenden prikkels. Vergelijk dit spervuur aan prikkels maar eens met een wandeling over Time Square in New York. Schreeuwende advertenties en lichtreclames domineren je blikveld: ‘Koop bij mij, koop bij mij’. Als consument zie je door de bomen het bos niet meer. Ik heb er een hekel aan als bedrijven mij een product door de strot proberen te duwen. Gelukkig begint inbound marketing steeds meer volwassen te worden. Kritische consumenten willen de touwtjes zelf in handen houden. Daar sluit inbound marketing als marketingstrategie veel beter bij aan. Als ik me oriënteer op een nieuwe aankoop, vind ik het prettig om eerst kennis op te doen. Storytelling zorgt daarbij voor nieuwe inzichten, zonder dat de nadruk alleen op sales ligt. Het klassieke ‘ter lering ende vermaeck’ herrijst uit zijn as. Voor mij geeft dit adagium de essentie van inbound marketing weer.

Vindbare oplossingen

Veel ondernemers hebben de klok horen luiden, maar weten niet precies waar de klepel van inbound marketing hangt. Het internet is uitgegroeid tot een gigantische informatiebron. Social media hebben die positie alleen maar versterkt. Dat geeft aanstaande kopers de mogelijkheid om 24/7 te googelen op informatie die ze nodig hebben. Deze flexibiliteit heeft ook nadelen. Bedrijven zitten niet langer aan het roer als mensen producten of diensten willen kopen. Spelen ondernemers dan helemaal geen rol meer in het keuzeproces van consumenten? Jawel. Het is essentieel om goed na te denken over mogelijke oplossingen voor verschillende doelgroepen. Vervolgens is het zaak om die oplossing te communiceren. Niet te ‘pusherig’. Geef potentiële kopers liever het gevoel dat ze geholpen worden. Zijn consumenten op zoek naar jouw oplossing voor hun probleem? Zorg dan dat je website of blog vindbaar is. Deze eis geldt zowel voor de B2B- als de B2C-markt.

Inbound marketing: 5 goede voornemens

Voor sommige ondernemers is het lastig om prioriteit te geven aan het delen van kennis. De tijd ontbreekt om regelmatig te (blijven) publiceren over hun vakgebied en de diverse oplossingen die ze voor hun doelgroepen in petto hebben. Toch schuilt hierin de crux van inbound marketing. Als je je online verstopt, ben je ook niet vindbaar voor potentiële kopers. Het is tijd voor goede voornemens. Ga jij aan de slag met inbound marketing? Gebruik dan de volgende 5 tips om er een succes van te maken.

  1. Maak ambassadeurs van je klanten: inbound marketing doorloopt diverse fases voordat een onbekende - na een bezoek aan je website, blog of sociaal medium - uitgroeit tot klant. Wees zuinig op klanten. Onderhoud contact door frequent interessante content te plaatsen. Digitale nieuwsbrieven en social media zijn hiervoor beproefde middelen.
  2. Blijf kennis delen: de kans om gehoord te worden is groter als je regelmatig van jezelf laat horen. Schrijf blogs om inzichten, ideeën en tips te delen. Zet social media vervolgens in om je blog te promoten.
  3. Haak in op de actualiteit: als je met een nieuw blog of artikel inspeelt op actuele gebeurtenissen, demonstreer je je betrokkenheid. (Potentiële) klanten vinden het positief als je gedeelde kennis up-to-date is.
  4. Kies voor verbeeldingskracht: Beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Dit gezegde illustreert de beeldcultuur waarin we leven. Scannen gaat vooraf aan lezen. Video’s, infographics en animaties zijn blikvangers: ideaal om de aandacht te trekken.
  5. Maak je content Google-proof: vindbaarheid in zoekmachines als Google heeft prioriteit. Zorg ervoor dat (potentiële) klanten jouw content kunnen vinden als ze een oplossing voor hun probleem zoeken. Gebruik belangrijke zoekwoorden als je kennis online zet om te delen.

Jouw ervaringen?

Uiteraard ben ik nieuwsgierig naar jouw ervaringen met inbound marketing? Heb je deze marketingstrategie al onder de knie? Lukt het om regelmatig blogs of artikelen te publiceren over jouw vakgebied? Met tips, inzichten, ideeën of stappenplannen. Aarzel niet om jouw ervaringen te delen met de lezers van Leads & Meets. Kun je hulp gebruiken? Bel dan (06) 50 89 72 33 of mail om een afspraak te maken.