Social selling verbeteren? Start met bloggen op LinkedIn

Social selling verbeteren? Start met bloggen op LinkedInLinkedIn en social selling vormen een krachtige twee-eenheid. Vanuit zakelijk oogpunt is LinkedIn het populairste sociale medium. Geen wonder. Het medium schept prima voorwaarden om relaties te leggen en te onderhouden, te inspireren en ideeën op te doen, plus kennis te delen. Alle drie deze voorwaarden zijn cruciaal voor social selling. Check je eigen gebruik van het medium maar eens. Welke pijlen heb jij op je online boog? Ben je voldoende vindbaar en zichtbaar? Social selling daagt je uit om nieuwe wegen in te slaan. En bloggen op LinkedIn is een beproefde manier om hieraan vorm en inhoud te geven.

Social selling, wat is dat ook al weer?

Sommige verkopers steken veel tijd en energie in het benaderen, bellen en bezoeken van prospects. Bij social selling bewandel je de omgekeerde weg: klanten komen naar jou toe. Dat lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Dat klopt, maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen. Jouw merk of personal brand vertolkt de hoofdrol in het proces van social selling. Stap voor stap deel je je kennis via sociale mediakanalen. Uiteraard kies je daarbij de kanalen uit waarop je prospects actief zijn. Vervolgens is het de kunst om de dialoog en de interactie aan te gaan. Door content te delen, creëer je waarde, prikkel je de nieuwsgierigheid en claim je een plekje op het netvlies van je prospects.

Blogs liken en delen

Zelf heb ik prima ervaringen met het schrijven en publiceren van blogs via LinkedIn. Bloggen vergroot je vindbaarheid en zichtbaarheid. De mensen in je netwerk krijgen automatisch een melding of notificatie als je een blog publiceert. Bovendien krijgt je blog een prominente plaats in je LinkedIn-profiel. Je contacten op LinkedIn kunnen je blog dus gemakkelijk vinden, aanklikken en lezen. Je hoeft dus relatief weinig te doen om een groot bereik te krijgen. Dit bereik neemt toe als contacten je blog liken of delen met hun eigen netwerk. Je kunt hieraan een positieve impuls geven door je blog te delen via andere sociale media als Facebook, Twitter of Pinterest.

Meerwaarde blogs voor personal branding

Bloggen op LinkedIn is schieten met scherp. De meeste contacten op LinkedIn zijn klanten, relaties, collega’s en prospects. Als je tips, ideeën, stappenplannen of oplossingen aandraagt in je blogs communiceer je dus met een doelgroep die jou al kent. Potentiële klanten zijn continu op zoek naar waardevolle content ‘ter leringh ende vermaeck’. Deze online activiteiten komen niet in de plaats van persoonlijk contact. Sterker nog: de behoefte aan persoonlijk contact blijft intact. Online contacten kunnen hiervoor een prima opmaat zijn. Als prospects je vertrouwen, nemen ze je tips en adviezen ook eerder ter harte. Ze liken en delen je blog of ze geven een reactie: online of offline door je direct te bellen. Als je over de juiste onderwerpen blogt, bouw je online aan een consistent beeld. Kortom: door te bloggen beïnvloed je de beeldvorming. Met een mooi woord noemen ze deze beïnvloeding tegenwoordig personal branding.

Social selling is tweerichtingsverkeer

Uiteraard ben jij niet de enige ondernemer die blogt op LinkedIn. Jouw vakgenoten, relaties en concurrenten laten ook van zich horen. Deins er niet voor terug om te reageren op hun blogposts. Steek je duim op als een blog je inspireert. Of deel de content met de contacten in je eigen netwerk. Vergeet ook niet om te reageren op de reacties die je zelf krijgt. Het is een kleine moeite om zelf een duimpje op te steken of een bedankje te sturen. Social selling is tweerichtingsverkeer. Als het slechts van een kant komt, verliest ook social selling haar kracht en toegevoegde waarde.

Inspiratie

Ga je zelf bloggen op LinkedIn? Ik kan me voorstellen dat je vastloopt in de onderwerpen waarover je wilt schrijven. Kijk eens om je heen: de inspiratie ligt op de digitale snelweg. Onderzoek waar je vakgenoten of concurrenten over schrijven. Volg de trends en actualiteit binnen je vakgebied op de voet. Lees vakliteratuur, volg webinars, bezoek evenementen en geef je op voor workshops of trainingen. Blogs lenen zich uitstekend voor recensies, verslagen of beschouwingen. Vraag aan klanten met welke vragen ze rondlopen en geef in je blog jouw antwoord of oplossing. Ook jouw prospects lezen graag over nieuwe ontwikkelingen en willen elke dag iets nieuws leren. Vooral over hoe ze pijnpunten kunnen oplossen. Bovendien zijn ze dol op tips, inzichten en stappenplannen. Wees wel consequent in de thema’s waarover je schrijft. Alleen zo brandmerk je – blog voor blog – je personal brand op het netvlies van je LinkedIn-connecties.

Wil je zelf aan de slag?

Als je een blog wilt schrijven ga je naar je LinkedIn-timeline en klik je op ‘artikel schrijven’. Een kind kan de was doen. Vind je het lastig om te bloggen? In dat geval kun je ook een ghostblogger in de arm nemen. Daarvoor beveel ik je graag tekstschrijver André Driessen van Andries tekst, training & advies aan. Hij klimt graag in de pen om jouw blogs te schrijven. Wil je meer weten over hoe je social selling toepast? Ik nodig je graag uit voor een kop koffie of thee. Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.