Contentstrategie geeft richting aan je online marketing

Inbound marketing en content marketing hebben een lange-termijndoelstelling: het delen van waardevolle content op de kanalen waarop potentiële klanten actief zijn. Bij veel bedrijven lijkt online marketing op een ongeleid projectiel, dat lukraak afgevuurd wordt op social-mediakanalen als Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram. Content creëren en publiceren vraagt om houvast en richting. Kortom: succesvolle online marketingcampagnes vragen om een heldere contentstrategie.

Stappenplan contentstrategie

Content marketing vraagt om een bewustzijnsverandering. Online klanten vinden en binden draait niet om de campagne, maar om de benodigde contentstrategie. Het gaat niet om de middelen die je inzet, maar om de keuzes die je maakt. Met een goed uitgestippelde en onderbouwde contentstrategie houd je regie over je content-marketingactiviteiten. Wil je succesvol zijn, dan is het cruciaal om bij de basis te beginnen. Een stevige contentstrategie bestaat uit de volgende stappen:

  • Vertaal en vertel je kernboodschap in eenvoudige, begrijpelijke taal
  • Koppel je kernboodschap aan 2 á 3 thema’s of hoofdonderwerpen waarmee je je gaat positioneren
  • Stel een contentkalender op met subonderwerpen en actuele gebeurtenissen waarop je met content kunt inhaken
  • Plan campagnes in en ontwikkel waardevolle content om te delen (nieuwsberichten, e-mailing, blogs, vlogs, e-books, whitepapers)
  • Selecteer de kanalen waarop je (potentiële) klanten actief zijn
  • Selecteer de doelgroepen waarmee je op diverse kanalen de interactie aangaat (wat zijn hun worstelingen en vraagstukken?)

Waarom doe je wat voor wie?

Het delen van interessante content heeft een positieve invloed op het aantrekken van (potentiële) klanten, de interactie op sociale media en de merkwaardering. Bovenstaand stappenplan is een hulpmiddel om met je contentstrategie aan de slag te gaan. Vanzelfsprekend leiden er meer wegen naar Rome. Het is uiteindelijk de kunst om uit te zoeken ‘waarom je wat voor wie doet’. Antwoorden op deze vragen geven de bestemming aan. Als je deze bestemming helder hebt, kun je ook de benodigde route uitstippelen. Als gekwalificeerd partner ‘Strategie met ballen‘ help ik je graag om je strategie, eindbestemming en route te bepalen.

Hulp nodig bij contentstrategie bepalen?

Kun je ondersteuning gebruiken bij het bepalen en op papier zetten van je contentstrategie? Met Leads & Meets help ik ondernemers in de regio Eindhoven – Den Bosch – Tilburg bij hun content marketing. Een contentstrategie legt hiervoor een krachtig fundament. Interesse? Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.