Hoe laat je medewerkers social mediaberichten delen?

Succes employee advocacy Geen betere reclame dan mond-tot-mondreclame. De opkomst van sociale media in het digitale tijdperk vraagt om een hedendaagse variant van deze beproefde, aloude marketingtool. Met employee advocacy of medewerkersmarketing geven marketeers en reclamemensen een moderne invulling aan mond-tot-mondreclame. Met behulp van deze marketingstrategie facilteren, activeren en motiveren ze medewerkers om waardevolle content te delen binnen hun eigen sociale netwerken, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter. Het succes van employee advocacy staat of valt met regie en bereidwilligheid van medewerkers.

De kracht van medewerkersmarketing

Employee advocacy geeft een enorme impuls aan de geloofwaardigheid, verkoopresultaten, klantloyaliteit en medewerkersbetrokkenheid van een bedrijf of merk. Het is dus de hoogste tijd om employee advocacy als schakel in te bouwen in je marketingplan. Onderstaande cijfers illustreren de kracht:

  • Berichten van medewerkers scoren ruim 500% beter dan berichten van merken of bedrijven
  • Klanten vinden de verhalen van medewerkers geloofwaardiger en betrouwbaarder dan de verhalen van merken, bedrijven of CEO’s (volgens  Edelman Trust Barometer)
  • Zakelijke social media updates van medewerkers zorgen voor 8% meer engagement dan updates van werkgevers

Olievlekwerking op sociale netwerken

Uit bovenstaande cijfers blijkt dat medewerkers de rol van ambassadeur veel beter vertolken dan een bedrijfspagina met tienduizenden volgers, likes of fans. Het authentieke, menselijke aspect blijft hierbij de boventoon voeren. Als medewerkers hun unieke kennis, ervaring en persoonlijkheid toevoegen aan bedrijfscontent, ontstaat een olievlekwerking op sociale netwerken. Acteren medewerkers alleen als doorgeefluik, dan zal het gewenste boemerangeffect al snel stagneren of afvlakken.

Rol marketing en communicatie

Het ligt voor de hand dat de afdelingen marketing en communicatie een voortrekkersrol spelen bij de professionele inzet van employee advocacy of medewerkersmarketing. Het tegendeel is waar. Marketing- en communicatieprofessionals waren tot voor kort verantwoordelijk voor de offline en online communicatie van een bedrijf. Bij employee advocacy krijgen ze een andere rol. Ze krijgen de taak om medewerkers op de juiste manier te faciliteren, te activeren en te motiveren. Ze zorgen ervoor dat medewerkers onderdeel worden van de contentstrategie en betrokken raken bij het schrijven en delen van content. Dat vraagt om een stevig fundament van bedrijfsvisie, richtlijnen, plannen van aanpak en trainingen.

Belang coaching bij employee advocacy

Medewerkers gaan niet van vandaag op morgen overstag om bedrijfscontent te delen. Het moet duidelijk zijn dat hun bijdrage een hoger gemeenschappelijk doel dient: behalen van organisatiedoelstellingen en persoonlijke doelstellingen. Een medewerker die hierin gelooft, heeft voor de organisatie goud in handen. Sommige medewerkers bewegen zich van nature al vrijer op social media. Andere medewerkers missen de vaardigheden en het zelfvertrouwen om zich online te uiten. Een goede coach is onmisbaar om van de diverse medewerkers een geoliede, online machine te maken.  Vertolkt een marketing- of communicatieprofessional deze coachrol met verve, dan accelereert het team vanzelf: het geheel wordt meer dan de som der delen.

Marketing- en communicatieprofessional als regisseur

Wat is voor medewerkers het grootste obstakel om bedrijfscontent te delen op hun eigen sociale platformen? Het antwoord ligt voor de hand: relevante content. Als binnen de organisatie de juiste content ontbreekt, droogt de olievlek op. Ook hier is een taak weggelegd voor marketing- en communicatiemedewerkers. Hun takenpakket bestaat uit:

  • Collega’s aanmoedigen om branche-gerelateerde, vakinhoudelijke of functie-specifieke content te schrijven
  • Reviewen van gerealiseerde content
  • Externe content selecteren
  • Gericht distribueren van content onder medewerkers

Ontbreekt regierol bij social mediaberichten delen?

Gaat uw bedrijf medewerkersmarketing inzetten als marketingstrategie? Maar ontbreekt een marketingprofessional om het geheel in goede banen te leiden? Denk aan het faciliteren, motiveren en activeren van medewerkers om bedrijfscontent te delen via sociale media als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram? Ik vertolk hierbij graag de rol van regisseur. Interesse in samenwerken?  Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.