3 tips voor personal branding via social media

Beproefde inzichten voor personal branding via social media

Weet je hoeveel mensen teksten, foto’s en video’s plaatsen, delen en liken op social media? Ook in Nederland neemt het aantal actieve gebruikers nog steeds toe. Zowel onder collega-ondernemers als potentiële klanten. Vaak bepaalt het type medium hoe populair het is bij een bepaalde doel- of leeftijdsgroep. Stap je als ondernemer op deze rijdende trein? Of blijf je volharden in de hardnekkige vooronderstelling dat je niks te zoeken hebt op media als Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube of Instagram? Of dat relaties niet zitten te wachten op jouw bijdrages? Het is de hoogste tijd om jou als criticaster van repliek te dienen en te starten met personal branding via social media.   

Inzicht 1: Je hebt meer te vertellen dan je denkt

Zoals ‘The Bohemian Rhapsody’ van Queen vaak de Top 2000 op NPO Radio 2 aanvoert, zo prijkt het vooroordeel ‘Ik heb niks te vertellen’ op de eerste plaats bij ondernemers. Herken jij je hierin? Zo ja, dan is de kans groot dat je vindt dat relaties en potentiële klanten niet warmlopen voor jouw visie op de actualiteit, inzichten en ambities als ondernemer of praktische oplossingen voor klanten. Om maar eens 3 mogelijke onderwerpen voor blogs of updates op social media te noemen. De kans bestaat ook dat je vindt dat je niet kunt schrijven en daarom niet regelmatig in de pen klimt. Of misschien ben je wel de mening toegedaan dat jouw vakgebied zich niet leent voor wekelijkse updates op Facebook of LinkedIn. Droom lekker verder. Elke ondernemer heeft een verhaal. Van NLP-coach tot schade-expert en van hovenier tot advocaat. Je hebt echt veel meer te vertellen dan je denkt. Storytelling en personal; branding gaan hand in hand. Graag zet ik enkele suggesties voor onderwerpen op een rij:

  • Beschrijf en becommentarieer de trends die je signaleert in de branche
  • Laat medewerkers een dagboekje bijhouden in ‘De werkweek van …’
  • Deel praktische oplossingen en inzichten met ‘De tip van de week’
  • Zet een tevreden en loyale klant in de schijnwerpers
  • Deel de artikelen en video’s die je hebben geïnspireerd
  • Schrijf een recensie over gelezen managementboeken of bezochte beurzen en evenementen

Inzicht 2: Jouw doelgroep is actief op social media

Heb je enig idee hoeveel prikkels je op een dag binnen krijgt? Bewust en onbewust? Duizenden prikkels vechten dagelijks om voorrang. Als je actief wordt op social media neemt dit aantal alleen maar toe. Als je je overal voor open stelt, loop je het risico om hoorndol te worden. Niet alle berichten, afbeeldingen en video’s zijn interessant. Zo is het tijdrovend en energievretend als je video’s bekijkt van een dansende poes in een kerstmanpakje of reageert op de vraag welke Facebookvriend je ideale reisgenoot is. Ook hoef je niet te twitteren of te posten over al je dagelijkse beslommeringen, zoals lunches, fileleed, voetbalwedstrijden of klantbezoeken. Actief zijn op social media betekent op de eerste plaats dat je keuzes maakt. Prik eens door die bovenlaag van oninteressante updates heen en ga op zoek naar de pareltjes die klanten en relaties plaatsen. Scan op basis van zoekwoorden of vragen die in jouw branche leven. Je eerste ontdekking zal confronterend zijn: Social media zijn niet alleen voor jonge mensen. Uit een het jaarlijkse onderzoek van NewCom Research blijkt niet alleen dat 90% van de Nederlanders actief is op social media. Het onderzoek laat ook zien dat elke leeftijdsgroep vertegenwoordigd is.

Zowel consumenten als ondernemers gebruiken social media om zich te oriënteren op producten en diensten. Vroeger belden mensen naar de klantenservice als ze een vraag of klacht hadden. Vandaag de dag delen ze hun ervaringen in een social community. Denk aan groepen op Facebook of LinkedIn. Webcareteams van (grote) bedrijven vertolken ook een rol in zo’n online gemeenschap. Om vragen te beantwoorden, klachten te verhelpen en om inzicht te krijgen wat er leeft bij klanten en prospect. De gedeelde informatie is goud waard. Ook jij kunt als ondernemer hierin een actieve rol spelen door kennis te delen of te reageren op stellingen, vragen en klachten. Kies daarbij een positieve insteek en je zult merken dat potentiele klanten je als autoriteit gaan beschouwen. Zo kun je als hovenier tips geven over tuinieren in een bepaald seizoen. Of geef als accountant tips voor de maandelijkse of jaarlijkse belastingaangifte. Andersom kun je de discussies in deze groepen ook gebruiken als inspiratiebron voor je dagelijkse of wekelijkse updates.

Inzicht 3: Social media werpen vruchten af

Waarom zou ik tijd, geld en energie steken in social media: het levert toch geen stuiver op? Zonde van elke seconde, eurocent of zweetdruppel die ik eraan spendeer. Ben jij een ondernemer die bij social media direct return on investment verlangt? Kijk eens in de spiegel? Hoeveel tijd en geduld heb je nodig om klanten te verleiden, binnen te halen en te verleiden? En wees eens eerlijk: kun je elke geïnvesteerde euro en minuut verantwoorden? Je hoeft geen bedrijventerrein te bezoeken om ijskoud te canvassen. Je hoeft niet meer te bellen om met hagel te schieten. En je hoeft vooral geen dure, paginagrote advertentie meer te plaatsen om op te vallen. De kracht van social media schuilt in de bereikbaarheid en toegankelijkheid van potentiële klanten.

Klanten vinden en binden verplaatst zich langzamerhand naar social media. Aan content marketing via LinkedIn of Facebook hangt een ander prijskaartje dan aan traditionele advertenties. Verder is het kinderlijk eenvoudig om je advertentie af te stemmen op geslacht, leeftijd, locatie en interesse. Je rekent alleen af als een prospect op je advertentie klikt. En lest best: via statistieken en Google Analytics zie je in één oogopslag wie interesse toont en een product koopt. De advertentie in een krant of tijdschrift heeft een vaste prijs, interesse is nauwelijks meetbaar en segmentatie naar doelgroep vrijwel onmogelijk.

Jouw ervaringen met personal branding via social media?

Staan je hakken nog in het zand? Of ga je je vooroordelen over social media overboord gooien? Op een van de posters van Loesje staat de inspirerende oneliner ‘Met je hakken in het zand is het lastig lopen’. Met liefde en plezier breng ik je in beweging. Graag ga ik met jou het gesprek aan over de voordelen en mogelijkheden van personal branding via social media. We kiezen gezamenlijk de media die bij je passen. En we stellen samen een content kalender op. Interesse? Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.