Social selling toepassen? Kruip in de huid van Ron Selling

Social selling toepassen? Kruip in de huid van Ron SellingRon Selling, ken je hem nog? Eind vorige eeuw maakte hij furore in de fake-documentairereeks ’30 minuten’ van Arjan Ederveen. Als creatieve duizendpoot gaf Ederveen zelf invulling aan de rol van Ron Selling. Hij verkocht zijn alter ego zo overtuigend dat veel mensen zich afvroegen: ‘Iedereen kent Ron Selling, waarom ken ik Ron Selling niet?’ Ze hadden het gevoel dat ze naar een serieuze reportage zaten te kijken. In werkelijkheid keken ze naar een levensechte persiflage op een bekende Nederlander in het Gooi. Als kruising tussen Frans Bauer, Dries Roelvink en Emile Ratelband zette Ron Selling de Gooische matras naar zijn hand. Enkele jaren geleden keerde hij terug op de beeldbuis in een commercial voor een telecomaanbieder. En ook op Facebook en Twitter liet de succesvolle entertainer weer van zich horen. Naast traditionele, commerciële wegen sloeg hij ook nieuwe paden in om zijn populariteit een boost te geven. Daarmee is Ron Selling voor mij de belichaming van hoe Sales 3.0 werkt. Ron Selling is social selling pur sang.

Social selling toepassen als nieuwe weg naar Rome

Social selling krijgt in verkoopland steeds meer voet aan de grond. De oude garde onder de verkopers ziet social selling als een bedreiging voor het stukje land dat ze zorgvuldig en met een ‘voet tussen de deur’ ontgonnen hebben. Professionals van de oude stempel zijn bang dat ze hun ‘verkoopskills’ voorgoed aan de wilgen moeten hangen. Ze vrezen dat ze zich nieuwe technieken en processen eigen moeten maken. Zitten ze daarop te wachten? In mijn ogen is het goed als ze social selling omarmen. De oude wegen naar Rome blijven gewoon bestaan. Verkopers blijven beurzen en netwerkbijeenkomsten bezoeken, koude-acquisitiegesprekken voeren of afspraken maken met hot prospects. Natuurlijk mag je je hakken in het zand zetten. Bij social selling is dat niet nodig. Deze andere weg leidt ook naar Rome: social selling is aanvullend en verrijkend, zeker niet bedreigend.

Bekijk video: ’30 minuten’ met Ron Selling 

Doordringen tot in de haarvaten

Als aandachtig lezer heb je het ongetwijfeld gemerkt: ik heb het begrip ‘social selling’ in dit blog nu 9 keer gebruikt. Zo aanwezig was Ron Selling in de documentairereeks ’30 minuten’ ook. Je ontkwam als kijker niet aan zijn overweldigende voorkomen en profilering. Arjan Ederveen was Ron Selling tot in zijn kleinste haarvaten. Terecht dat hij voor deze reeks docudrama’s de Nipkowschijf kreeg. Misschien is de tijd nu rijp om tekst en uitleg te geven over social selling. Klantbeleving komt bij social selling op de eerste plaats. Klanten komen niet meer in actie na de lancering van een dure marketingcampagne. Bij social selling komen klanten gewoon naar jou toe. Waarom? Je deelt kennis, je prikkelt de nieuwsgierigheid, je creëert waarde en je gaat de interactie aan. Is het zo simpel? Nou nee, het is de kunst om aanwezig te zijn op de kanalen waar jouw klanten zich bevinden. Zo dring je met content delen en interactie door tot in de haarvaten van je klanten. Ron Selling is hier een meester in. In de commercial voor de telecomaanbieder is hij met een 3-in-1-oplossing te bereiken en kan hij iets bereiken. Dat wil jij toch ook? Jezelf goed verkopen, bereikbaar zijn en iets bereiken?

Social selling avant la lettre

Ron Selling is in heel zijn doen en laten een entertainer en vakman. Hij vertolkt niet alleen het Nederlandse levenslied, hij lanceerde ook een parfum- en cosmeticalijn en hij speelde een hoofdrol in de bioscoophit ‘Accidently Killing’. Achterover leunen is er voor Ron Selling niet bij. Hij trekt het land in om zijn waar aan de man te brengen. En hij maakt zijn opwachting in het bekende RTL-programma ‘Koffietijd’ om zijn ambities en liefde voor moeder aarde te promoten. Ron Selling gebruikt social selling avant la lettre om zijn succes als man van de wereld te bestendigen. En hij benut de online mogelijkheden van Facebook en Twitter. Of om in zijn eigen woorden te spreken: ‘Online zijn er heel veel mogelijkheden. Maar ook kansen. Kansen om er wat van te maken en ook te benutten.’ Van Ron Selling kun je als salesprofessional leren. Kruip in zijn huid en deel je content online via blogs en social media, presenteer jezelf via video’s of geef een webinar. Eén belangrijke spelregel: blijf net als Ron Selling authentiek, want ander verlies je je geloofwaardigheid.

Bekijk aflevering Koffietijd met Ron Selling

Deel ervaringen en inzichten naar hartenlust

Ron Selling weet als geen ander dat social selling om mensen draait. De persoonlijke klik is cruciaal in het huidige salesproces. Durf jij net als Ron Selling jezelf te laten zien, je kwetsbaar op te stellen en persoonlijke verhalen te vertellen en te delen. Jouw klanten zijn ook mensen van vlees en bloed. Die herkennen en spiegelen zich aan persoonlijkheden als Ron Selling. Wees niet bang voor kapers op de kust. Alleen Dolly het Schaap is ooit gekloond. Als mens ben je uniek. Straal dat uit in je online performance. Wees niet bevreesd voor het fenomeen ‘kopiëren en plakken’. Online ligt alle kennis op straat. Kennis is al lang geen schaars goed meer. Geef je dus bloot en deel je persoonlijke ervaringen en inzichten net als Ron Selling naar hartenlust. Zo voorkom je de valkuilen en benut je de kansen van social selling in optima forma.

10 tips voor social selling

Social selling toepassen is geen toekomstmuziek. Het klinkt nu al bij veel mensen – net als de smartlappen van Ron Selling – als muziek in de oren. Neem dus geen afwachtende houding aan, maar ga aan de slag. De volgende tips kunnen je helpen:

  • Zet een duidelijk doel op papier dat je continu in het vizier houdt
  • Focus je aandacht en energie op wensklanten en achterhaal op welke kanalen ze actief zijn
  • Omschrijf een duidelijke propositie voor de middellange termijn, bijvoorbeeld de eerste 3 maanden
  • Deel je content via maximaal 2 social mediakanalen
  • Verzamel, bedenk en produceer content die aansluit bij je propositie
  • Stap over je bedenkingen heen en ga gewoon aan de slag: al doende leer je
  • Je hoeft geen perfectionist te zijn: goed is goed genoeg
  • Zorg dat je over een lange adem beschikt: resultaat vraagt tijd en geduld
  • Monitor, meet en analyseer de resultaten van je inspanningen
  • Stel je propositie en bijbehorende content bij op basis van meetresultaten en voortschrijdend inzicht

Jouw ervaringen met social selling toepassen?

In een volgende blog ga ik dieper in op de strategie, valkuilen en kansen van social selling. Nu ben ik vooral nieuwsgierig naar jouw ervaringen. Schroom niet om die te delen met de lezers van dit blog. Kun je ondersteuning gebruiken bij social selling? Bel dan (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.

Bron foto: Twitteraccount Ron Selling