Ga als een raket van start met content marketing

Starten met content marketing10, 9, 8, 7, 6, … zeg ondernemer, wist je dat potentiële klanten nu op zoek zijn naar jouw product of dienst? Online oriënteren ze zich op dit moment uitgebreid op hun nieuwe aankoop. Ben jij met tekst, beeld of video vindbaar en zichtbaar voor de klanten van morgen? En kom je tijdens deze oriëntatietocht tevoorschijn op het beeldscherm van hun pc, laptop, tablet of smartphone? Beantwoord je bovenstaande vragen met ‘Nee’. Start dan liever vandaag nog dan morgen met content marketing. Via deze marketingstrategie creëer en publiceer je waardevolle content op het juiste moment, voor de juiste doelgroep en via de juiste kanalen.

Bouw aan vertrouwen, creëer merkenvoorkeur

5, 4, 3, 2, 1 … content marketing en inbound marketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op basis van een duidelijke contentstrategie ga je content ontwikkelen en delen. De focus ligt hierbij niet op directe verkoop. Via gerichte content deel je kennis en laat je je deskundigheid zien. De klant van vandaag de dag doet graag zaken met dé autoriteit op jouw vakgebied. Deel je regelmatig de juiste content, via de kanalen waarop jouw wensklanten actief zijn, dan bouw je aan vertrouwen en creëer je merkenvoorkeur. Content marketing werkt niet alleen voor consumenten. Ook bedrijven zijn erbij gebaat. Als je met content marketing start is de weg nog niet geplaveid. Ongetwijfeld zie je allerlei beren op de weg. Deins hier niet voor terug. In een tweetrapsraket deel ik 10 beproefde tips om razendsnel van start te gaan met content marketing.

Tip 1: Vertel hartstochtelijk je verhaal

Hoe bijzonder is jouw persoonlijke verhaal als ondernemer? En waar kun je jou ’s nachts voor wakker maken? Zorg dat je deze verhalen paraat hebt om te vertellen. Trap hierbij niet in de overbekende valkuil. Content marketing draait niet om borstklopperij of successtory’s waarbij alléén jij midden in de spotlights staat. Wees bescheiden en durf je kwetsbaar op te stellen. Bij content marketing geeft de persoonlijke klik uiteindelijk de doorslag.  Als je die klik kunt combineren met informatieve, boeiend geschreven of hartstochtelijk gepresenteerde content, dan ben je spekkoper. Blijf wel kritisch en bewaak dat jouw content aansluit bij de merkstrategie van je bedrijf.

Tip 2: Maak contentplan en stel contentkalender samen

Als je gaat starten met content marketing is het cruciaal om een eindbestemming voor ogen te houden. Laat ik om te beginnen een misverstand uit de wereld halen. Content marketing vraagt om geduld en discipline. Als je snel wilt scoren, heeft het geen zin om te beginnen. Toevalstreffers zijn mooi meegenomen, maar kunnen ook je hoofd op hol brengen. Op de lange termijn geven een helder geformuleerde contentstrategie de richting aan. Destilleer uit deze strategie een contentagenda, zodat je precies weet welke content je gaat delen. Het is ook verstandig om hiervoor een contentkalender te maken.

Tip 3: Breng je wensklant in beeld

Gedifferentieerde doelgroepen vragen om verschillende content. Bovendien zijn je potentiële klanten vaak op verschillende kanalen of platformen actief. Heb jij als ondernemer helder voor ogen wie jouw wensklanten zijn? Nee. Breng dan je voorbeeldkopers in beeld en stel een koopprofiel of buyer persona op. Een koopprofiel opstellen vraagt om inlevingsvermogen. Het is zaak dat je je verdiept in koopintenties, koopgedrag, gedachtegangen en valkuilen. Lukt het om een goed onderbouwde buyer persona op papier te zetten? Dan heb je een fundament voor je content marketing, waarop je eindeloos kunt variëren.

Tip 4: Sla de handen ineen

Vorm en inhoud geven aan content marketing is een samenspel van meerdere disciplines binnen een bedrijf. Benut de kracht van samenwerking voor het allerbeste resultaat. Alleen is maar alleen. En in je eentje heb je een beperkte blik op de werkelijkheid. Collega’s zorgen voor andere invalshoeken en werpen een frisse blik op jouw ideeën. Ontbreekt binnen het bedrijf de creativiteit in het schrijven of ontwikkelen van content? Neem een tekstschrijver, designer, fotograaf en videomaker in de arm om jouw content een originele en professionele impuls te geven.

Tip 5: Denk verder dan blogs

Bloggen is een bewezen manier om kennis te delen en autoriteit op te bouwen in jouw vakgebied. Waardevolle content delen heeft meer om het lijf dan bloggen alleen. Natuurlijk is het verstandig om regelmatig in de pen te klimmen voor een blog, landingspagina, digitale nieuwsbrief of Facebookbericht. Wissel online teksten af met afbeeldingen, video’s (vlogs), infographics, webinars, podcasts, Prezi’s of PowerPoints. En bedenk dat je online verhaal met offline boodschappen extra krachtig wordt. Stel bijvoorbeeld een introductieworkshop samen, geef gastpresentaties over jouw vakgebied of schrijf een e-book of whitepaper. Deze laatste 2 producten werpen ook online hun vruchten af.

Hulp nodig bij content marketing?

Ik hoop dat bovenstaande 5 tips je op weg helpen als je start met content marketing. In deel 2 van dit tweeluik zet ik opnieuw 5 tips op papier die je hierbij vooruithelpen. Kun je in de tussentijd hulp gebruiken? Ik sta je graag met raad en daad terzijde om een contentstrategie uit te stippelen of een contentagenda op papier te zetten. Heb je daarin interesse? Schroom dan niet om contact op te nemen. Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.