Lanceer je bedrijf met content marketing – deel 2

lanceer je bedrijf met content marketingTasten potentiële klanten in het luchtledige als ze online op zoek zijn naar jou? Of geef je op je website, in je blog of op sociale platformen antwoorden op vragen die prospects stellen in zoekmachines als Google. De vele mogelijkheden van internet hebben leadgeneratie op zijn kop gezet. Tegenwoordig is het de kunst om waardevolle content te creëren en te delen. Niet willekeurig, maar op het juiste tijdstip én op het kanaal waarop jouw doelgroep actief is. In dit blog lanceer ik opnieuw 5 tips om van content marketing een succes te maken. Deel 1 van dit 2-luik bevat de eerste 5 5 tips. Nieuwsgierig? Lees dan Ga als een raket van start met content marketing

Bouw aan vertrouwen, creëer merkenvoorkeur

Content marketing en inbound marketing zijn met elkaar vervlochten en vullen elkaar aan. Wil je succesvol zijn, schiet dan niet met losse flodders, maar ga strategisch te werk.  Met een goed onderbouwde contentstrategie geef je richting aan de content die je ontwikkelt en deelt. Is directe verkoop je doel, dan is de kans groot dat je activiteiten gedoemd zijn om te mislukken. Succes hebben met content marketing overkomt je niet van vandaag op morgen. Kennis delen en autoriteit opbouwen is een kwestie van geduld. Aan de andere kant: content marketing is geen rocket science of hogere wiskunde. De 10 beproefde tips in deze tweetrapsraket tonen dat dubbel en dwars aan.

Tip 6: Deel content van vakgenoten

Voor elke online community geldt: je bent niet alleen op de wereld. Natuurlijk schrijf je inspirerende blogs. En ongetwijfeld lokken jouw social media updates reacties uit. Toch is content marketing geen one-man-show. Schroom dus niet om ook content van collega’s of vakgenoten te delen of te voorzien van een reactie.  Wees hier eerlijk over en durf te vertellen wie jou inspireert. Wissel deze content op je social kanalen af met je eigen content. De afwisseling zorgt voor een interessante tijdslijn. Jouw online profiel krijgt een betere uitstraling. En je vergroot de kans dat prospects regelmatig terugkeren om jouw content te lezen, te liken en te delen.

Tip 7: Maak tijd in je agenda

Goede content creëren vergt tijd. Denk vooral niet te licht over de factor tijd. Wekelijks bloggen vraagt om een andere tijdsinvestering dan maandelijks een blogartikel schrijven. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Je kunt een ghostwriter in de arm nemen die jouw content maakt en deelt via sociale media als Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Of je geeft het creëren van content een vaste plek in je agenda. Een goede planning hiervoor maken, is geen overbodige luxe. Voor andere activiteiten – denk aan netwerkbijeenkomsten, workshops of gastpresentaties – reserveer je toch ook tijd in je agenda?

Tip 8: Benut de kracht van e-mailmarketing

E-mailmarketing is een beproefde manier om potentiële klanten te bereiken en een duurzame relatie op te bouwen. Combineer je content marketing met
e-mailmarketing, dan heb je ‘goud’ in handen. Met e-mailmarketing kun je relaties, klanten en prospects op de hoogte brengen van een nieuw blogartikel, een evenement dat je organiseert, een workshop die je geeft of een product dat je in de markt zet. Het is dus zinvol om mensen aan te moedigen zich in te schrijven voor je mailinglijst. In ruil voor een e-mailadres geef je dan een kleine attentie terug: een stappenplan, een whitepaper of een e-book.

Tip 9: Meten = weten

Ga je met content marketing aan de slag, dan is het verstandig om je online-activiteiten te monitoren en te meten. Het bekende spreekwoord ‘meten is weten’ lijkt uitgevonden voor deze discipline. Allerlei tools zijn hiervoor beschikbaar.
Bij e-mailmarketingapplicaties (bijvoorbeeld MailChimp of Bobmail) kun je aan de achterkant van het systeem eenvoudig zien wie er op een artikel geklikt heeft. Via Google Analytics is het mogelijk om het gedrag van bezoekers te volgen. Beperk je bij meten niet alleen tot het aantal kliks, likes of shares. Vaak geeft monitoren je ook de input om je activiteiten bij te sturen. Benut die informatie.

Tips 10: Wees geduldig

Content marketing is een strategie waarmee je stap voor stap bouwt aan een online reputatie. Een sterk merk ontstaat niet van de ene op de andere dag. Klanten binden en prospects verleiden om klant te worden, vraagt om geduld. De gemiddelde content marketeer heeft een lange adem. Het is altijd verstandig om je activiteiten te meten en zo nodig bij te sturen. Als de resultaten van je inspanningen niet direct zichtbaar zijn, blijf dan rustig. Keulen en Aken zijn immers ook niet in één dag gebouwd. Een sterk merk neerzetten vraagt ook om meerdere bouwstenen.

Hulp nodig bij content marketing?

Samen met de 5 tips uit het blog Ga als een raket van start met content marketing heb je nu 10 tips om vorm en inhoud te geven aan content marketing. Kun je hierbij professionele hulp gebruiken? Graag zet ik mijn ervaring en expertise in om je vooruit te helpen. Bijvoorbeeld met het uitstippelen van een contentstrategie of het opstellen van een contentagenda. Heb je daarin interesse? Schroom dan niet om contact op te nemen.
Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.