Via social media communiceren? Dat is niks voor mij

Via social media communiceren? Dat is niks voor mij Social media gebruiken? Voor veel ondernemers is het een brug te ver. De hakken gaan direct in het zand. En niet alleen de hakken. Als een struisvogel steken ze hun kop er ook bij. Vreemd. Als ondernemer grijp je toch elke kans aan om je te profileren én te communiceren met klanten. Graag reken ik af met de 3 grootste vooroordelen over het gebruik van social media. Hoogste tijd om ‘Nee’ en ‘Ja, maar’ te veranderen in een volmondig ‘JA!’

Vooroordeel 1: Mensen zijn niet geïnteresseerd in mijn verhaal

Sommige ondernemers houden er niet van om op de voorgrond te treden. Ze vertoeven liever achter de schermen dan in de schijnwerpers. Ze zijn ervan overtuigd dat anderen niet geïnteresseerd zijn in hun verhaal. Zonde. De gunfactor speelt immers een grote rol bij het ondernemen. Jouw rugzak zit boordevol persoonlijke ervaring, expertise, inzichten, tips en ideeën. Het is de kunst om die bagage te delen. Het maakt niet uit of je hovenier, debiteurenbeheerder, webdesigner of notaris bent. Klim zelf in de pen of besteed je teksten uit aan een marketeer, communicatieadviseur of tekstschrijver. Laat je persoonlijke verhaal doorklinken op LinkedIn, Twitter en Facebook. En reageer op de berichten van anderen. De kracht van social media schuilt ook in een dialoog. Voor een monoloog kun je beter je dagboek gebruiken.

Inspiratie voor content

Nog niet overtuigd? Gebruik dan onderstaande inspiratie voor je dagelijkse of wekelijkse portie social media:

  • Licht trends, nieuws en actualiteiten in je branche toe
  • Beschrijf de werkdag of werkweek van een medewerker of klant
  • Geef tips om met uw specifieke expertise meer rendement te halen, geld te verdienen of tijd te besparen
  • Zet een loyale klant of een succesvol verlopen project in de schijnwerpers
  • Schrijf een recensie over een inspirerend boek of bezocht evenement

Vooroordeel 2: Mijn klanten zitten niet op social media

Vind je ook dat social media vooral voor de jongere generatie bedoeld zijn? Dan sta je niet alleen in je oordeel. ‘Ik ben te oud en ik wil mijn kostbare tijd hier niet aan verspillen’, is een veelgehoord argument om social media een plekje te geven in het verdomhoekje. Sommige ondernemers hebben de klok horen luiden, maar ze weten niet waar de klepel hangt. Ze kennen de ‘onzinberichten’ op Twitter en Facebook over hotelontbijtjes in alle uithoeken van Nederland, gekke capriolen van huisdieren, kinderen die alweer een jaartje ouder zijn en verveling in de dagelijkse file. De excessen op social media horen er ook bij. Je kunt berichten ook negeren.

Feit is dat 9 op de 10 Nederlanders social media gebruikt. En alle leeftijdscategorieën zijn daarbij vertegenwoordigd. Dat blijkt uit het jaarlijkse social-mediaonderzoek van NewCom Research & Consultancy. Veel consumenten oriënteren zich via social media op aankopen van producten. En ze gebruiken diezelfde social media om vragen te stellen, complimenten uit te delen en klachten te uiten. Als je een slimme ondernemer bent, dan speel je daar handig op in. Geef antwoorden, wijs consumenten de weg en reik alternatieven aan.

Vooroordeel 3. Social media brengen geen geld in het laatje

Wil je als ondernemer succesvol vorm en inhoud geven aan inbound marketing? Dan heb je een lange adem nodig. Vertrouwen van nieuwe klanten win je niet in een split second. En klanten tevreden houden, kost ook veel tijd en energie. Waarom verwacht je van de inzet van social media dan ineens wonderen? Een toverformule reik ik je niet aan. Ik onderstreep wel graag de meerwaarde van social media. Het bereik van een traditionele advertentie in een landelijke of lokale krant lijkt groot en is bovendien prijzig. Je marketinginspanningen op Facebook en LinkedIn zijn niet alleen goedkoper, maar ook meetbaar. Advertenties op LinkedIn of Facebook kun je helemaal afstemmen op geslacht, leeftijd, locatie en interessegebieden. Bovendien betaal je alleen als een potentiële klant op je advertentie klikt. En via statistieken en Google Analytics ziet u precies wie interesse toont of een bestelling plaatst. Tel uit je winst.

Jouw ervaringen?

Vanzelfsprekend ben ik erg nieuwsgierig naar jouw ervaringen met social media. Vormen ze een vast onderdeel van je communicatie en (inbound) marketing? Of zijn bovenstaande 3 vooroordelen op jou van toepassing en vertoon je vooral uitstelgedrag. Schroom niet om je positieve ervaringen of kanttekeningen te delen. Wil je graag aan de slag met social media en kun je hulp gebruiken bij het uitstippelen van de strategie, het brainstormen over ideeën of het schrijven van content. Bel (06) 50 89 72 33 of mail om een afspraak te maken.