Vreemdelingen transformeren in 4 stappen in ambassadeurs

transformeer vreemdelingen in 4 stappen in ambassadeurs Een van de mooiste transformatieprocessen in de natuur is de metamorfose van rups naar vlinder. Metamorfoses in de natuur vormen een inspiratiebron voor veranderingen in het bedrijfsleven. Veel bedrijven staan te springen om klanten die nooit genoeg krijgen van hun producten en diensten. En die zelfs met verve de rol van ambassadeur of promotor willen vertolken. In een veranderende online wereld is inbound marketing uitgegroeid tot hét middel om dit ultieme doel te bereiken. Creëer en deel content op het juiste moment, via de juiste kanalen en op het juiste tijdstip. En laat vreemdelingen zich stap voor stap ontpoppen tot ambassadeurs.

Traditionele marketing is passé

Veel traditionele marketingmiddelen hebben hun beste tijd gehad. De kans op succes is klein, omdat een grote meerderheid van de moderne consumenten (plusminus 70%) zich eerst online oriënteert, voordat ze een aankoopbeslissing neemt. Traditionele outbound marketing stoot af, inbound marketing werkt als een magneet. De volgende cijfers illustreren deze ontwikkeling in Nederland:

  • 45% van de direct mail wordt nooit geopend
  • 8 miljoen mensen hebben zich ingeschreven in het ‘Bel-me-niet’ register
  • 85% van de mensen zapt weg bij commercials
  • 84% van de mensen klikt een pop-up banner weg
  • 75% van de B2B-kopers wil méér horen dan productinformatie alleen

Buyer persona’s en buyer journey

In het digitale tijdperk willen bedrijven acteren volgens het principe van ‘de klant is koning’. Zoals gezegd speelt online oriëntatie een cruciale rol in het aankoopproces. Een hulpmiddel binnen inbound marketing is de zogenoemde buyer persona, een archetype van je ideale klant. Door je in deze buyer persona te verdiepen, krijg je inzicht in het type content, de tijdstippen en de kanalen die je gebruikt voor de interactie tijdens de oriënterende koopreis oftewel de buyer journey die hij of zij aflegt. De 3 fases van ‘Bewustwording – Overtuiging – Beslissing’ vragen om andere content.Om content te kunnen ontwikkelen, geeft een goede buyer persona antwoord op onderstaande vragen:

  • Welke pijnpunten heeft mijn ideale klant?
  • Welke informatiebehoefte heeft mijn ideale klant?
  • Hoe gedraagt mijn ideale klant zich online?
  • Op welke kanalen is mijn ideale klant actief?
  • Hoe én wanneer neemt mijn ideale klant aankoopbeslissingen?
  • Waarom kiest een ideale klant voor mijn product?

Methodiek inbound marketing

Het proces van inbound marketing doorloopt volgens de vakliteratuur over deze marketingdiscipline de volgende 4 stappen: Attract – Convert – Close – Delight. Het is de kunst om in deze stappen gebruik te maken van verschillende soorten content en kanalen. Graag schets ik de kenmerken en verschillen van de 4 stappen op hoofdlijnen.

Stap 1 Attract: aantrekken van bezoekers

Als marketeer of ondernemer richt je je pijlen niet zomaar op een gemiddelde klant. Het is je streven om de juiste personen te bereiken om van een vreemdeling een bezoeker te maken. Zorg dat je website en blog goed geoptimaliseerd zijn voor Google. Zet keywords-analyses in om goede, vindbare content te schrijven. Bloggen is een ideale manier om kennis te delen en autoriteit op te bouwen. Gebruik sociale media om content te delen en de dialoog aan te gaan.

Stap 2 Convert: converteren naar leads

De volgende uitdaging is om van bezoekers van je website of blog prospects te maken. In deze fase verzamel je waardevolle contactinformatie over je buyer persona of ideale klant. Zo kun je in ruil voor naam en e-mailadres een e-book laten downloaden. Elke webpagina beschikt over een niet te missen ‘banaan’ of Call-to-action. Een landingspagina vertolkt – in ruil voor waardevolle content – een vergelijkbare rol. Om in een volgende fase een gepersonaliseerd aanbod te doen, moet je veel aandacht besteden aan de kwaliteit van de formulieren die je online gebruikt en het CRM-systeem dat je aan ‘de achterkant’ gebruikt.

Stap 3 Close: het sluiten van de deal

De belangrijkste stappen heb je achter de rug, maar je kunt nog niet op je lauweren gaan rusten. Waardevolle content delen is een continu proces. Met de juiste software kun je dit proces voor een groot deel automatiseren. Monitor in welke fase van het aankoopproces je potentiële klant zich bevindt. Verstuur geautomatiseerd e-mails, digitale mailingen, herinneringen en uitnodigingen. In deze fase is de afstemming tussen Sales en Marketing cruciaal. Het CRM-systeem draait op volle toeren om met de leads aan de slag te gaan.

Stap 4 Delight: Maak van je klant een ambassadeur

Je beste klant is een vaste, loyale klant. Hoe mooi is het als vaste klanten voor nieuwe klanten zorgen. Klanten die de rol van ambassadeur of promotor vertolken, zijn goud waard voor je bedrijf. Inspireer, motiveer en waardeer vaste klanten tot deze cruciale rol. Bouw continu aan relaties en verstuur waardevolle, op maat gesneden content via workflows, dat zijn vooraf ingestelde, geautomatiseerde acties. En neem op de social media waar jouw klanten zich bevinden, deel aan de discussies.

Hulp nodig om van vreemdelingen ambassadeurs te maken?

Vinden en binden van klanten vat samen waar Leads & Meets met inbound marketing voor staat. Online vindbaarheid en zichtbaarheid zijn in deze marketingstrategie cruciaal. Ik krijg vlinders in mijn buik om je te helpen bij de metamorfose van vreemdelingen in promotors of ambassadeurs. Graag help ik je om je ideale klant een gezicht te geven. En ik werp samen met jou een blik op je online kanalen en marketingacties. Interesse? Bel (06) 50 89 72 33 of vul het contactformulier in om een afspraak te maken.